Oferta wynajmu samochodów Europcar
Oferta wynajmu samochodów Europcar

24 kwietnia 2014 przez Europcar Polska · 2 komentarze

Przepisy drogowe w Niemczech – o czym warto pamiętać?

2. Przepisy ruchu drogowego w Niemczech, Przepisy drogoweNiemcy to w powszechnej opinii raj dla kierowców – 13 tysięcy kilometrów bezpłatnych autostrad bez limitów prędkości oraz wysoka kultura jazdy czynią z podróży autem czystą przyjemność. By jazda pozostawiła po sobie miłe wspomnienie lepiej jednak przestrzegać przepisów i w razie zatrzymania unikać jakichkolwiek dyskusji z policją. Oto, czym może zaskoczyć Cię niemiecki kodeks drogowy.

  1. W Niemczech nie jeździmy na światłach mijania przez cały rok – włączamy je przejeżdżając przez tunel oraz w przypadku gorszych warunków pogodowych.
  2. Dopuszczalna ilość alkoholu w wydychanym powietrzu wynosi 0,5 promila. Inaczej ma się sprawa w przypadku młodego kierowcy. Do ukończenia 21 lat lub do dwóch lat od uzyskania prawa jazdy alkomat podczas kontroli powinien wskazywać zero.
  3. W Berlinie, Monachium, Frankfurcie nad Menem i wielu innych miastach niemieckich obowiązują tzw. zielone strefy, czyli Umwelt Zone. Wjeżdżając do centrum powinniśmy posiadać plakietkę odpowiadającą poziomowi emisji spalin naszego auta. Dobierzemy ją i zakupimy w urzędach komunikacji, na stacjach diagnostycznych oraz w autoryzowanych warsztatach. Bez plakietki co prawda dostaniemy się do miasta, ale w przypadku kontroli zapłacimy mandat.
  4. Na wyposażeniu samochodu ciężarowego czy autokaru musi znaleźć się kamizelka odblaskowa. Prawdopodobnie jednak, już niedługo Niemcy wprowadzą obowiązek jej posiadania przez kierowców samochodów osobowych.
  5. Jeśli chodzi o znaki drogowe, polskiego kierowcę mogą zmylić znaki zakazu. Zakaz nie obowiązuje do następnego skrzyżowania tak jak ma to miejsce w Polsce, ale jest odwoływany przez specjalny znak „koniec zakazu”. Poza tym, teren zabudowany jest oznaczony żółtą tablicą z nazwą miasta, a nie białą tablicą z zarysem miejskich zabudowań.
  6. Co do zasady, prędkość w terenie zabudowanym wynosi 50 km/h, a poza nim 100 km/h. Na autostradach nie obowiązuje limit, choć prędkość zalecana to 130 km/h. Jeśli, więc weźmiemy udział w wypadku jadąc szybciej, będziemy traktowani jako współodpowiedzialni za jego zajście. Przy dużym przekroczeniu prędkości w terenie zabudowanym (od 31 km/h) lub niezabudowanym (od 41 km/h), grozi zakaz prowadzenia pojazdów przez miesiąc, przy czym kierowca sam może wybrać początek odbywania kary.
  7. Pamiętajmy też o przestrzeganiu odstępu między pojazdami – nie zdziwmy się jeśli policja niemiecka zatrzyma nas za jazdę „na zderzaku”. Mandatem może też skończyć się wyprzedzanie z prawej strony na autostradzie.

Starajmy się przyswoić sobie pewne niepisane zasady związane z samą kulturą jazdy. Wcielajmy w życie tzw. zipper rule, kiedy zauważymy, że inni się do niej stosują. To nic innego jak jazda „na suwak” czy „na zakładkę”, która w polskich warunkach rzadko dochodzi do skutku. Obserwujmy uważnie zachowanie innych kierowców – szczególnie prowadząc za granicą!

{ 2 odpowiedzi… przeczytaj je poniżej dodaj swój komentarz }

RICARDO Luty 13, 2016 o 01:34

1. Przy zmianie pasa ruchu obowiązuje pierwszeństwo z LEWEJ.
2. Skrzyżowania o ruchu okrężnym są oznaczone znakiem 215 (nasz C-12) w sposób zgodny z Konwencją wiedeńską, czyli tylko te na wlotach których nie ma strzałek kierunkowych a pasy ruchu biegną jedynie okrężnie. Wjazd BEZ PRAWA WŁĄCZANIA KIERUNKOWSKAZÓW bez zmiany kierunku jazdy i pasa ruchu. Zamiar zjazdu należy sygnalizować prawym kierunkowskazem, gdyż każdy zjazd jest skrętem w prawo dozwolonym tylko z zewnętrznego pasa ruchu.
3. Jazda na wprost na terenach zabudowanych (poza autostradami) dozwolona jest dowolnym pasem ruchu dla pojazdów o masie całkowitej do 3,5 tony.

Odpowiedz

Kresy Wrzesień 8, 2017 o 10:36

Dzięki za zbiór przydatnych wskazówek. O niektórych nie miałem zielonego pojęcia.

Odpowiedz

Zostaw komentarz

*

Poprzedni wpis:

Kolejny wpis: