Oferta wynajmu samochodów Europcar
Oferta wynajmu samochodów Europcar

12 lutego 2015 przez Europcar Polska · 0 odpowiedzi

Loga samochodowych marek

loga samochodów

Logotypy samochodowych marek zmieniały się wraz z rozwojem koncernów. Ich wygląd odwzorowywał epokę, w której funkcjonowały. Jedne odnosiły się bezpośrednio do biografii założycieli, inne nawiązywały do mitologii, a jeszcze inne pozostały zagadką do dzisiaj. Przyjrzyjmy się więc im nieco bliżej.

Z pewnością jednym z ciekawszych jest logotyp Skody. W ciągu 120 lat istnienia firmy, wielokrotnie przechodził metamorfozę. Pierwsza wersja logotypu wyraźnie nawiązywała do poprzedników (firmy Slawia i późniejszej L&K). Kiedy w 1925 roku Skoda Pilsen przejęła L&K – odziedziczyła dawne elementy emblematu m. in iście laurowe. Mniej więcej w tym samym czasie opracowano także logotyp, który znamy dzisiaj: strzałę lub jak sądzą niektórzy profil Indianina ze strzałą. Według jednej z hipotez logotyp ten jest bezpośrednim nawiązaniem do życiorysu założyciela, Emila Skody, który często podróżował do Ameryki Południowej. Emblemat miał rzekomo nawiązywać do jego przyjaźni z przewodnikiem – Indianinem. Obecne logo Skody zostało maksymalnie uproszczone. Zrezygnowano z liści laurowych i wyodrębniono nazwę marki.

Interesującą historię ma za sobą również logotyp Acury. Klienci mylnie odczytują zarówno etymologię nazwy, jak i symbolikę loga. Wbrew skojarzeniom fonetycznym Acura nie jest słowem japońskim. Ma ono źródłosłów angielski od czasownika accurate. Marka, w założeniu miała więc kojarzyć się z precyzją i dokładnością. Na tym jednak nie koniec. Logo również miało przywodzić na myśl podobne skojarzenia. Przedstawia bowiem przyrząd kreślarski, suwmiarkę. Większość sądzi jednak, że jest to futurystycznie zaprojektowana litera A, nawiązująca do nazwy marki.

Jednym z bardziej wieloznacznych logotypów jest emblemat Toyoty. Zachodzące na siebie okręgi, nawiązują na nazwy marki podwójnie. Po pierwsze układają się w literę T wpisaną w owal. Po drugie emblemat składa się z ośmiu części (toyota oznacza po japońsku osiem). Wybór liczebnika nie był jednak przypadkowy. Ósemka w kulturze japońskiej symbolizuje bowiem szczęście i powodzenie.

Logotypy samochodowych marek mają za sobą niekiedy ciekawą historię i odzwierciedlają idee, jakie przyświecały założycielom firm. Spełniają nie tylko funkcję estetyczną lecz także symboliczną. Czasem przypominają o ważnych wydarzeniach z życia założycieli (Skoda), kiedy indziej informują o podstawie działania (Acura), innym razem stają się rodzajem talizmanu (Toyota). Wszystkie jednak są coraz oszczędniejsze w formie i przyczyniają się do rozpoznawalności marki.

{ 0 odpowiedzi… dodaj teraz swój komentarz }

Zostaw komentarz

*

Poprzedni wpis:

Kolejny wpis: