Kultowe samochody w PRL-u | Europcar Blog
Oferta wynajmu samochodów Europcar
Oferta wynajmu samochodów Europcar

29 stycznia 2015 przez Europcar Polska · 1 odpowiedź

Kultowe samochody w PRL-u

kultowe samochody

http://www.retroprl.pl/page/3/

Były wyznacznikiem zamożności, urozmaicały szary krajobraz miast i wnosiły powiew nowoczesności – mowa o samochodach z epoki PRL-u. Niektóre z nich wzbudzają dzisiaj miłe wspomnienia, inne zaś drwiący uśmiech. Wszystkie jednak zyskały miano kultowych.

Nasze zestawienie otworzy Syrena. To pyrkoczące niewygodne auto projektu Stanisława Łukaszewicza zaskarbiło sobie sympatię Polaków. Syrena początkowo rozpędzała się do zawrotnej prędkości 105 km/h. Odziedziczywszy jednak w latach 60-tych silnik od Wartburga – zwiększyła maksymalną prędkość do 125 km/h. Syrena stała się bohaterką wielu anegdot, wspomnień i dzieł artystycznych. O fenomenie Syreny nie omieszkali opowiedzieć nawet brytyjscy dziennikarze motoryzacyjni: Mike Brewer i Edd China. W programie,, Fani czterech kółek” odrestaurowali Syrenę i przewieźli nią Ambasadora RP w Londynie.

Wspomnieć należy także o Nysie – samochodzie dostawczym z lat 50-tych. O popularności tego auta świadczy fakt, że pod koniec lat 60-tych wysyłano na eksport połowę wyprodukowanych egzemplarzy. Nysą jeździli nie tylko zwykli obywatele, lecz także Milicja Obywatelska. Obecnie przejazd tym samochodem jest zazwyczaj dodatkową atrakcją podczas wycieczek po mieście. Nysą można zwiedzać m. in. Warszawę, Kraków czy Nową Hutę.

W naszym zestawieniu oczywiście nie może zabraknąć również Fiata 126p. Mimo niewielkich rozmiarów samochód ten osiągnął ogromny sukces. Jeździli nim wszyscy: od polityków po gospodynie domowe. Nawet inżynier Karwowski z serialu Czterdziestolatek przyjeżdżał nim do pracy. Niestety coraz rzadziej można spotkać to auto na ulicach. Prawdopodobnie za kilka lat maluch dołączy do grona pojazdów zabytkowych, a tym samym ponownie stanie się rarytasem.

Kolejnym klasykiem jest rzecz jasna Polonez  symbol lat 70-tych. Nawet jeżeli ktoś nie był szczęśliwym posiadaczem poloneza, mógł podziwiać jego możliwości w filmach: 07 zgłoś się, Miś czy Zmiennicy. Sceny pościgów z jego udziałem, nie były aż tak dalekie od rzeczywistości. Konstrukcja poloneza była naprawdę solidna. Miał m. in. wzmocnione boczne drzwi, co stanowiło nowość w tamtych czasach i spełniało amerykańskie normy bezpieczeństwa.

Wymienione przez nas samochody, jak również wiele innych pojazdów PRL-u  możecie zobaczyć m. in w Muzeum Motoryzacji i Techniki w Otrębusach (jest to największa tego typu placówka w Polsce) oraz na Nowohuckim zlocie samochodów z epoki PRL-u. Nieco odważniejszych namawiamy do udziału w rajdzie Złombol.

Zachęcamy do uzupełniania naszej listy pojazdów i dzielenia się własnymi wspomnieniami w komentarzach. Czekamy na wasze motoryzacyjne anegdoty:)

{ 1 komentarz… przeczytaj go poniżej albo dodaj swój komentarz }

kujawsko-pomorskie Maj 16, 2016 o 11:38

PRL – niby takie „marne” czasy, ale miały swój urok. Chociażby właśnie ze względu na tamte auta 🙂

Odpowiedz

Zostaw komentarz

*

Poprzedni wpis:

Kolejny wpis: