Oferta wynajmu samochodów Europcar
Oferta wynajmu samochodów Europcar

15 maja 2014 przez Europcar Polska · 2 komentarze

Czy opony całoroczne to dobry wybór?

6. Czym grozi niewymienienie opon, opony całoroczneWydawałoby się, że w kraju, gdzie przez kilka miesięcy potrafi leżeć śnieg wszyscy zgodzą się co do potrzeby używania opon zimowych. Nic bardziej mylnego! Dla niektórych kierowców wciąż ważniejsza niż bezpieczeństwo jest wygoda. Fantazja zmotoryzowanych nie zna granic. Zdarzają się tacy, którzy zakładają zimówki tylko na dwa przednie koła albo wybierają opony całoroczne. Bo przecież wymiana kosztuje, opony trudno przechowywać, a samochód z nowym ogumieniem przez pół roku chodzi głośniej i gorzej się rozpędza…

Przypominamy – opony zimowe trzeba bezwzględnie zamontować, gdy temperatura spada i utrzymuje się poniżej 7 stopni. Jeśli pozostaniemy na letnim ogumieniu, zwyczajnie je zużyjemy, nie wspominając o tym, że wydłuży się nasza droga hamowania, co w konsekwencji może doprowadzić do wypadku. Opony letnie nie są wykonane z równie wytrzymałej mieszanki gumy, co ich zimowe odpowiedniki, w niskich temperaturach szybko tracą, więc elastyczność. Dodajmy do tego gorzej wyprofilowaną rzeźbę bieżnika i możemy zapomnieć o należytej przyczepności na zaśnieżonej czy oblodzonej drodze.

Jak w takim razie działają opony całosezonowe? Odpowiedź jest prosta – nie działają. Moda na tego typu rozwiązanie pojawiła się w 1977 wraz z wprowadzeniem opon all-season przez Goodyear. Choć modele takie nie dają optymalnej skuteczności ani zimą, ani latem – droga hamowania jest wydłużona przez cały rok – do dziś tego typu ogumienie pozostaje niezwykle popularne w Ameryce Północnej. Kanadyjskie Ministerstwo Transportu postanowiło, więc działać. W 2007 roku prowincja Québec wprowadziła nakaz jazdy na oponach zimowych od 15 grudnia do 15 marca. W raporcie z 2011 porównano bezpieczeństwo drogowe w czasie zimy 2008/09 i 2009/10 z tym sprzed 5 lat. Okazało się, że ogólna liczba wypadków spadła o 17%, a wypadki śmiertelne lub powodujące poważne obrażenia o 36%. W słynnym z ciężkich zim Montrealu, gdzie co do zasady nie zmieniano opon, spadek wyniósł 46%.

Opony całoroczne, poza tym, że mogą przyczynić się do wypadku, nie są żadnym „ekonomicznym” kompromisem. Używając ich, zwiększamy zużycie paliwa i częściej wymieniamy ogumienie.

{ 2 odpowiedzi… przeczytaj je poniżej dodaj swój komentarz }

opony całoroczne Maj 22, 2014 o 17:04

Opony całoroczne mają wyższe opory toczenia przez co zużywają więcej paliwa jak i same się zużywają szybciej więc lepiej oszczędzać na paliwie i kupić opony na każdy sezon.

Odpowiedz

Kryspin Sierpień 27, 2014 o 13:42

Zdecydowanie nie polecam opon całorocznych. Niech mi ktoś wytłumaczy tą „oszczędność” o której tak często się pisze w przypadku opon całorocznych?
Przecież opony zużywają się cały czas, więc praktycznie całoroczne zmieniamy w tym samym czasie co letnie/zimowe, a gdzie kwestia bezpieczeństwa? Nigdy opona całoroczna nie zastąpi w lato letniej ani w zimę zimowej.

Odpowiedz

Zostaw komentarz

*

Poprzedni wpis:

Kolejny wpis: